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Depuis la semaine dernière, les barbus de Mastodon semblent de plus en plus résignés sur l’impact financier du COVID les concernant. Ainsi la semaine dernière, le guitariste Bill Kelliher expliquait que, malgré leur statut, le groupe pointait au chômage technique. Les ventes d’albums étant en déclin, le streaming ramenant peu, ils avaient peu de solutions de repli. Il explique d’ailleurs avoir investi dans des maisons et aller faire des réparations chez ses locataires en attendant :

“Because I’m not going to be able to do Mastodon for the rest of my life and I knew that at an early age. It’s like, this is going to run out at one point, something is going to happen. Hopefully we can do it as long as we can, but I haven’t worked in over a year. There’s no money coming in. There’s not big royalty checks that just come in every month. And that’s the truth… because people don’t buy the music […]

Mastodon is a business and we have employees. We’re all out of work. And we had the option to apply for unemployment; we pay into it [through corporate unemployment taxes], [so we] might as well use it if it’s there because if I didn’t have it, I wouldn’t have ANY income at all […]

We’re not selling records, we’re not touring. That’s where all our income comes from, getting up everyday and going up on stage and playing for an hour and doing it over and over and over all over the world. We can’t do that right now and I don’t know if we ever will be able to do that again.”

Il est aussi réaliste et même s’il se dit qu’il faudra passer 2 ans comme ça, il s’inquiète du retour à l’activité. De nombreuses structures auront été impactées durement et durablement, il ne voit pas comment les promoteurs pourraient leur proposer les mêmes tarifs (en tout cas, le prix des places ne semblent pas trop bouger chez nous).

“[Even] by the time COVID is under control, hopefully, fingers crossed, promoters [will still] have to pay all these bands in advance. But they’re not going to have that money to pay bands in advance at least 50% — that’s what we ask for so that we can guarantee we’re going to show up, to guarantee we’re going to play — and then they pay us the rest, the other 50%.”

Dans une récente interview radio, il explique sur le groupe va quand même entrer en studio d’ici un mois ou deux ave une vingintaine de compositions quasi finies. Le groupe espère aussi réduire le coût de production au maximum en utilisant leur propre studio.

“A couple years ago I had the chance to get a partner who’s an engineer and actually build a proper studio that we could turn into a business. That place is called West End Sound and that’s inside of Ember City, which is our rehearsal facility that we manage. We have a lot of bands in there that rehearse.”

Puis que passer par un studio coûterait en mloyenne 500 000$ à produire à leur niveau (pas rien quand même comme montant et pas sûr que beaucoup de groupes bénéficient de ce montant les gars 😅).

“Say you spend $500,000 on a record, $300,000 goes to a producer and the other $200,000 to hotels and things and renting out a recording studio, engineer, whatever. You make a record, that record goes to Spotify, Apple Music. I have nothing against Spotify, Apple Music, Pandora, all that stuff but it’s a joke. People pay $9.99 a month to listen to unlimited amounts of every band, every artist. How does that equate to your half a million dollars you just spent on one record? It’s very unbalanced.”

Et sans tournée derrrière, le musicien estime que c’est clairement de l’argent jeté par les fenêtres :

“But if there’s no concert you’re just making this free ad that’s costing half a million dollars where people can just basically listen to as much as they want on Spotify and Apple Music and all that stuff. If it keeps going this way, bands are going to disappear because no one can afford to be out there spending that kind of money to make no money.”

HA ! On y revient, le streaming. Et si l’on sait que le streaming a permis de juguler le piratage, les revenus qui en sont issus sont toujours ridicules. Selon différents rapports, rappelons qu’un stream sur Spotify (par exemple) ramènerait entre 0,003 USD et 0,005 USD. Autant vous dire qu’il faut en enquiller pour tirer un peu d’argent. Le plus gros étant capté par les majors (malheureusement),  Deezer semble donc bien isolé en voulant casser cette dynamique…

Et pourquoi pas un petit live sur internet ??? De nombreux groupes s’y étant mis plutôt. Rien n’empêche de tenter la chose pour rappel, Glass Animals, Puscifer, Fever 333, Mr Bungle et de nombreux autres s’étant lancés dans l’histoire..

Source : ThePRP